Lisičje
ludilo – Miomir Petrović
Beograđanin
Miomir Petrović, rođen 1972. godine, diplomirao je na Fakultetu
dramskih umetnosti u Beogradu, magistrirao, bavio se dramaturgijom,
objavio nekoliko drama i romana. Lisičje ludilo je njegov
šesti roman. Objavljen je 2005. godine u izdanju Lagune.
Metaforički
naslov romana ukazuje na ludilo, pojedinačno i kolektivno,
četrdesetih i osamdesetih godina XX veka. Dva vremena teku
paralelno, svako u svojoj priči. Paralela je ostvarena tako što se
segmenti dveju priča nižu naizmenično. Događanjima na početku,
obe priče se i završavaju. Tako komponovana građa emituje čitaocu
dodatne poruke.
Glavni
junak priče iz četrdesetih, štampane kurzivom, jeste Pavle
Bonarov, a iz devedesetih – njegov unuk Marko Terzić, istovremeno
i fiktivni pripovedač romana u celosti.
Pavle
Bonarov, teški šizofreničar, zahvaljujući svom izuzetnom likovnom
daru i sticaju okolnosti, postao je genijalni falsifikator. Naličje
njegove genijalnosti jesu napadi ludila kada se transformiše u
čudovište vučjeg lika i snage, i ubija one koji su ga povredili.
Ludilo Pavla Bonarova u sebe uključuje i medijumske sposobnosti
prepoznavanja energetske moći i mističkog značenja likovnih dela.
Fascinantni opisi nadrealnog približavaju Miomira Petrovića
najvećim majstorima savremene svetske fantastike.
Drugi
glavni junak, Marko Terzić, kaže da su očeve priče o dedinom
povukodlačenju i majčine o lisičjem ludilu izazivale u njemu strah
od naslednog ludila i bile osnovni podsticaj da studira psihologiju.
Sledi insert iz majčine priče o lisičjem ludilu koje je snašlo
Žanu, njenu koleginicu s posla:
„Lisičje
ludilo počinje onda kada žena izgubi kompas, pa više ne zna da li
treba da nadmudri druge ili samu lukavost. Tako je Žana izmislila da
ima ljubavnika, upola mlađeg od sebe i muževnijeg od svog muža,
samo da bi imala šta da krije. Kad je muž najzad poverovao u to,
Žana je čitav život pretvorila u igru skrivanja svoje nepostojeće
veze (25)“.
Igra
skrivanja devedesetih godina, na društvenom planu, ispoljavala se u
mitu i korupciji, u mnogim mračnim poslovima, ali i u hitrom
menjanju dinarskog ličnog dohotka u marke da ga galopirajuća
inflacija ne bi progutala. Neki su, da bi se obogatili, a mnogi, da
bi samo preživeli, razvili do perfekcije lukavost, slikovito rečeno,
transformisali se u lisice. Ispoljavanjem takvog stepena animalnosti
čovek je prešao granicu normalnog ljudskog ponašanja.
Na
početku romana groteskno deluje nastojanje Marka Terzića, psihologa
u Institutu za mentalno zdravlje u Palmotićevoj, da se oslobodi leša
prostitutke Katarine. Tek na kraju romana saznajemo da ubica nije
Marko već njegova žena Nada, koja je ovakav ishod videla kao jedinu
mogućnost da oslobodi svog muža opsesije – ludila, i tako sačuva
njihov brak. Po ko zna koji put u literaturi ( i životu) žrtva, da
bi opstala, postaje ubica. Radikalizam Nade, veterinara po struci, u
obračunu sa animalnim u društvu, verovatno ima i neka dublja
značenja.
Nemoćan
da izbriše iz svesti sliku nepomične Katarine Cvijić, psiholog
Marko Terzić je postavio pitanja izvesnom T. P, vlasniku tzv.
„slobodarskog“ časopisa: „(…) da li je i rat jedno prirodno
stanje čovekove svesti u kome se do kraja isprobava sve ono što se
na svojoj ne bi moglo podneti?“ I, drugo pitanje: „Mislite li da
je moguće ostati normalan u ovoj zemlji? Ili da će to ikada biti
moguće? (246)“ Ni na jedno pitanje nije bilo odgovora.
Krajnje
pesimistički zvuči i završni tekst romana:„Samo nas ludilo može
spasiti. Lisičje (247)“.
Bile
su to naše nevolje devedesetih godina dvadesetog veka. Ne povratile
se!
Od
istog autora možemo čitati novi, optimistički roman Staklena
prašina. U njemu ćemo, kaže se u recenziji, sresti tri
paralelne priče: arheološku potragu za mitskom crkvom, potragu za
ljubavlju i potragu za spasenjem.
Нема коментара:
Постави коментар