НЕВИДЉИВА
ПАУЧИНА
Најлепша
остварења са ХVI конкурса
за најкраћу
кратку причу
(Приредио Ђорђе Оташевић)
A
Alma
Београд, 2017
ПРЕДГОВОР
Међу
причама пристиглим на ХVI конкурс за нај-
краћу
кратку причу, који је организовала издавачка кућа
„Алма”,
Дејана Јовановић, Драгана Лазић, Алма Оташе-
вић
и Ђорђе Оташевић изабрали су, по њима, три најбоље
приче.
Приче послате електронском поштом или потписа-
не
приче нису биле у конкуренцији за награде, али су,
уколико
су својим квалитетом то заслуживале, уврштене
у
овај зборник.
I
награда: Миодраг Лазаревић, „Невидљива паучина“
II
награда: Жељка Башановић Марковић, „Игра мува“
III
награда: Слободан Р. Мартиновић, „Чудна прича (или
можда не?)“
Данијела
Васиљевић
ДОПИСИВАЊЕ СЕБЕ
На
полици за књиге, оној на северном зиду собе,
уметнуто
је и неколико албума. Набрекли од количине
фотографија
заударају на мирисе кућних испарења и ната-
ложене
влаге из ћошкова.
Жени
већ неколико дана тежају у рукама док бри-
ше
прашину да пусти свеж ваздух међу странице како би
протерао
мемљив задах.
А
данас, данас јој се чине лакшим, као прочишће-
ним.
Отвара албум. На фотографијама ње нема. Нема је!
Као
да није ни постојала. Да ли је уопште постојала? – пи-
та
се.
Враћа
се првој страни. У руци оловка, иако обична
–
графитна, оставља трагове; дописује је. Предати се без
борбе
– равно је самоубиству. Она хоће да је има, захтева
да
је има, бар онолико колико је живела, ништа више.
Иако
зна да треба да се помири са својим нестаја-
њем,
да затвори албум и врати га на полицу на северном
зиду
собе она чврсто држи оловку у руци, укоченим пр-
стима.
Илија
Веселинов
PARTY MORTALE
веје страх
кроз стуљену свест
ума прах –
језа баца мрест
уза зид
гмиже лишај жут –
дажди стид
куд год крене пут
(Мирослав
Јозић)
Погреб. Тужан догађај. Осећање губитка.
Нестанак
неког
ко је био жив, као ми сада, буди свест о сопственом
ништавилу.
Иза немоћи навире очај.
После сахране такозвани ручак. За неке
прилика да
се
једе, попије, забави, да се добро проведе. У сали ресто-
рана,
сујеверну скрушеност и тајац, са послужењем прве
ракије,
ремети жамор. После друге, треће и ко зна које ча-
шице
наступа сахранијада. Жамор прераста у галаму, до-
викивање,
препирку.
Мушко пијано друштванце дуелише око свега
и
свачега:
ко може више да попије, ко је тежи, ко јачи. Нај-
зад
дођоше и до теме – Жена. И, некако логично, наметну
се
питање; да ли жену треба тући? Сви се изјаснише. И
појединачно
и групно. Изнесоше своје примере, лично и
туђе
искуство, аргументе, и све то рекоше више пута. Има
се
и времена и ракије. Не жури се кући, а и зашто кад их
тамо
чекају те, такве, жене. Алкохол потискује разум низ
црева
и бешику, коју повремено празне у смрадном ресто-
ранском
нужнику.
—
Да, жену треба тући — сложише се на крају.
—
И треба да буде рата. И не може нам нико ни-
шта,
јер смо јачи од судбине.
Дохватише чаше, и таман да наздраве, кад,
један од
њих,
повишеним тоном, показујући прстом ка небу, рече:
—
Жену не треба тући! Ја сам моју тукао и ништа
не
вреди. Она то не разуме.
Друштво се насмеја. Куцнуше чашама.
—
Живели!
Поред њих седи сестра покојника, гледа у
празан
тањир
и плаче.
Љиљана
Милосављевић
МОГЛА
САМ И ДА ПРЕЋУТИМ
Љиљо,
Љиљана... чујем из друге собе ме дозива.
—
Ту сам, шта ти треба?
—
А ти си? Исто се тако зове и моја ћерка – каже ми.
—
Ја сам, мајка, твоја ћерка.
—
Извињавам се, не познајем те – рече, тужно.
Што
ли јој рекох, кад то одавно знам.
Милко
Стојковић
РОМАН
У ЉУДСКОЈ ВЕЛИЧИНИ
Написао
сам роман. Није научна фантастика, али
се
радња одвија у будућности. Мојој будућности. Једна
топла
људска прича без много ковитлања, вртоглавица и
главобољки.
Временом
сам приметио да роман није више ни та-
ко
обиман, ни садржајан као што је написан у првој вари-
јанти.
Појединих поглавља уопште није било, а многа де-
шавања
су имала сасвим други ток. Чак су се и многи ли-
кови
изгубили и нестали, а појавили су се, не мојом во-
љом,
нови, непланирани, самодошли.
Једног
тренутка роман се свео скоро па на припо-
ветку.
Није ништа више било као у роману писаном за бу-
дућност.
Ајд, што су споредни ликови добили истумбане
улоге,
него ни сам главни јунак није више био исти, нити
је
могао контролисати своје догађаје. Сама прича му је,
временом,
променила и лик и карактер. Тамо где је некад
био
нежан, сада се то испољавало као грубост, а постао је
танак
и кидљив баш тамо где је најмање очекивао.
После
много година, од читаве писаније, остао је
само
афоризам. Са заплетом и неочекиваним обртом. И
тачка.
А онда је и он полако бледео, било га је све мање,
док
га није сасвим нестало.
Остала
је само тачка, а и она је временом ишчезла.
П.С.
На
крају крајева од свега је, ипак, остала фуснота,
до
тада, срећом, непримећена ни од кога, занемарена, али
је
питање времена када ће и она измаглити.
Зоран
Тодор
МАНСАРДА
Дошле
су године, када затворених очију, могу да
измаштам
брзину фијука длана кроз ваздух.
Пролећни
ветар и даље шамара казаљке по часов-
ницима
Београда.
На
Монмартру су стале.
Помислих,
и ти си над крововима велеграда. Наша
мансарда
и небо. Призор – позоришни... Играмо међу ку-
лисама
од димњака. Чујем аплауз, а дланова нигде.
И
док те замишљам унет у причу о нама, примећујем
како
иза мене, поред баште Коларца, кроз гужву
пријатног
сутона, лупкајући дугим белим штаповима,
хитро
промичу момак и девојка, држећи се за руке.
http://www.alma.co.rs/knjizevni-pregled/broj11/nevidljivap.pdf
Нема коментара:
Постави коментар