Слободан
Тодоровић
Бојење казалица
,,Списатељствујући за живот овоземаљски“ и ,,радећи на папирима за живот после смрти“, мора бити да је аутор био намеран, и у тој намери био непопустљив, да се у казивању бојалица (или бојењу казалица) прикаже, да се испољи најбоље што може.
Ако хоћемо да
будемо саркастични могли би рећи: лако је њему кад он ,,и душом и телом воли
уметност“. Спојио човек једну страст (писање) са другом (сликарство) и ето ти
књиге.
Они који су
читали претходне Тодоровићеве књиге (,,Окоштавање разума“, ,,Видово вириште“)
свакако ће га препознати по његовој реторици, по његовом стилу, таман и да на
корицама нема његовог имена.
За књигу се,
наравно, не треба опредељивати на основу наслова и корица али сам наслов
,,Бојење казалица“ је толико смислен као да другачије и није могло (можда:
Казивање бојалица).
Занимљиво је
ликовно опредељење Срне Тодоровић на корицама књиге. Тодоровићева је ,,само
обојила казалицу“ што је било сасвим довољно, савремено и компатибилно са
насловом и садржајем књиге.
Тодоровићевој
,,крхкој природи годе похвале и угађања“ (сваком годе) али ,,лични его и сујета
су вражја бичала“. Лепо то рече Тодоровић али није на одмет на то га подсећати.
Да, ,,прави уметник никад није задовољан“ и са тим би се морали сложити сви
прави уметници. Само о покојнику треба говорити најбоље (можда). Можда је Божје
дело савршено али пишчево свакако није.
Елем:
Поред
Тодоровићевог талента, искуства и богате речитости шта му је требало онолико непотребних страних речи? Таквим
испадима књижевно дело се не може оснажити (,,занебесати“). Напротив, сјајно и
значајно се гуши у непотребном (да не кажем тривијалном).
Шта је то што се
на српском не може написати, исказати? Стране речи океј, (streptokok, antibiotik...) злу не требало
мора се ланути и на страном језику. Али, зар вам није мука од факин
глобализације, тренда, лажних вредности...
Лепо рече А.
Мандић: То је каменовање језика и поплава јавне лудости. Српски језик се грчи
повија док га мучимо“.
,,Посебице“ је
рогобатно у истој реченици спојити антиномију
и плајваз, каријатидство и џаду, идиоритмике и дуваре.
Но добро, да се
више не жестимо, можемо о томе џакати други пут а можемо и на панел дискусију.
Када се ,,о
опојном говори опојно“, уз сијасет филозофских сетенци, читајући књигу, често
се има утисак да је аутор (не случајно) поетизовао текст:
Ваздух је
маслиново непокретан
Исхлапљује
Дошла ђаволица
по своје
Да засејава нови
живот
Да, речи су
богом дане. Опијати се речима (пишући и читајући) могу само привилеговани. То
је ,,узлет у висије лепорекости“, то је ,,посебност“ а све што је посебно
,,енеде тррраје“.
У потрази и
потреби за самоприказивањм, пишући о ,,наивној вароши“ у којој мали глумци
имају велике улоге, где нас ,,маловарошани и крем снобовци стрељају
малограђанским погледима“ Тодоровић ламентира над судбином уметника.
То је судбина
усамљеника, изолација од спољног света али је то и позиција духа који ствара и
тела који тоне све дубље из ,,животраја у дуб спиритуалне мере обратног“.
Усуд мале
средине су нишчи духом. Противформа паланачке баналности је оно што Тодоровић
ради а и нама читаоцима сугерише:
,,Живети (и писати) артистички, гордо, без освртања, набусито“.
У Смед. Паланци
марта, 2021. Илија Веселинов
Нема коментара:
Постави коментар