DOK POEZIJA MILOŠA SAKIĆA JOŠ ŽUBORI I DIŠE ILI RAZMIŠLJANJA I SUMNJE U PESNIKOVIM "ZAPALJENIM PEJZAŽIMA"
Kratkim i efektnim stihom, Sakić svoju liriku, koju
nam iskazuje, dozira srazmerno svojim unutrašnjim ovaplođenim jakim nagonima za
odbranom lepote nad sivilom, slobode nad sputanošću, mirnoće u odnosu na
otuđenost... Naprosto, njegove pesme su u punoj korelaciji života i smrti.
Ovakva lirska poezija, upravo zbog stiha i kratkoće, ostvaruje tip književnog
iskazivanja u kom neke od mogućnosti jezičkog kazivanja postaju posebno
naglašene i izražene. Miloš Sakić, upravo, tako piše. Kroz reči, na preskoke,
potpuno proizvoljno biram: oblaci, koraci, čovek i reč, može se sažeti ova
pesnička zbirka. Zbog kratkoće, reč kao reč u lirici i, sasvim posebni,
neuobičajeni odnosi među rečima postaju izuzetno važni i značajni za
razumevanje pesme, a zbog stihovane organizacije govora, veliki značaj u
razumevanju značenja reči ima i ritam, koji su postignuti određenim rasporedom
reči. („Budućnost na vrata udara snažno / Smejem
joj se pod maskom“). Svojim rečima, rečenicama, stihovima, Miloš Sakić
je zapalio svoju okolinu, sagledljiv pejzaž koji mu ophrvava vidokrug, svoje
najbliže okruženje, smešteno u tačkicama njegovih zenica, omeđenih „buđenjem u
njegovom ličnom grobu“, opustošeno kao da „čitava
tragedija života je u lošoj proceni“,
prizivajući u pomoć „Sve moje crne
slutnje što mi pamet zarobiše“, uz samospoznajno saznanje da „Sada mi preostaje
da kradem od neba njegovo blago“, a u stvari tražeći izlaz kao „Odlazak
vozom, vozom za sreću“. Pa tako, sažimajući
naslove pesama našeg pesnika, vidimo da je u dobroj meri on pisao u negativnim,
crnim ili tonovima crnim bliskim nijansama. Njega opseda i sivilo, propast,
čežnja, sumnja, kraj, nestanak... („Grana mi polako pod nogama puca / Od mene
ostala je samo sena“).
Odbijajući
da svojoj poeziji doda tačke, zareze i druge interpunkcijske značke, siguran da
reč, ta čudesna, blagosvojstvena tvorevina, govori više od svake neprirodne
nadogradnje, da samo ona pogađa u centar biti, u razlog pisanja poezije, u
mesto nastanka i nestanka sveta i života, Sakić, konačno, utvrđuje i omeđuje svoje
pesničko vreme i daje mu obeležje prostornosti i večnosti. („Moj pogled ih neće
oživeti, jer ga nisu zaslužili“). Miloš Sakić voli reči. On pleše oko njih, dok
ih ne ostavi papiru na svoju „plošćad“, čitaocu pred oči, istini na iskušenje,
sebi u amanet. Pesnik od svojih pesama nikada ne može pobeći. One ga uvek sustignu
i preteknu. Pesnik je ostatak od pesme sročene, u večnost oročene. Pesnik je
izbeglica iz sopstvenih saznanja, stihovima dospelih u dvorište bezizlaza.
Pesnik je granica između života. Prvog i svih drugih. Pesnik graniči polje emocija,
boli, nade i prostor bezidejnosti, netraga, mutnine. Pesnik je jedini doprinos
sveta, svetu boljitka. Pesnik Sakić, upravo takav pesnik, sa svojom novom
knjigom „Zapaljeni pejzaži“, jeste.
Miodrag
Jakšić
Нема коментара:
Постави коментар